Jak blokować SPAM?

Powstało wiele sposobów obrony przed spamem. Pierwszą jest nieprzyjmowanie wiadomości od serwerów znanych spamerów i zgłaszanie administratorom, jeśli jeden z ich użytkowników jest spamerem. Prawie zawsze adres podany jako adres nadawcy nie jest prawdziwym adresem spamera, ale adresem innej jego ofiary. Bardzo ważne jest zatem, aby nigdy nie reagować na spam odpowiedzią, np. nie odwiedzać zawartych w nim adresów, nie podawać swoich danych itp. W przypadku pojedynczego spamu z jednego miejsca najlepiej jest go po prostu zignorować. W przypadku, gdy spam jest systematycznie wysyłany z jednego adresu można zawiadomić administratora domeny i założyć filtr na ten adres. Użytkownik chroniąc się przed spamem powinien także wyłączyć w programie pocztowym automatyczną obsługę JavaScriptu i HTML, zabronić ładowania obrazów, do których odwołania prowadzą do zewnętrznych serwerów, oraz wyłączyć możliwość otwierania podejrzanych plików (programów) załączonych do maili. Ważne jest również zapewnienie używanemu programowi pocztowemu najnowszych poprawek poprzez instalację odpowiednich aktualizacji. W menedżerach poczty firmy Microsoft należy dodatkowo wyłączyć opcję automatycznego podglądu.

Oprócz rozwiązań technicznych, można też stosować rozwiązania prawne, oskarżając spamerów o straty materialne spowodowane ich działalnością. Główną przeszkodą jest to, że straty poniesione przez pojedynczego użytkownika są relatywnie niewielkie. Istnieją też na świecie specjalne prawa przeciwko spamowi, np. w Ohio odbiorcy indywidualni mogą dochodzić po 100 dolarów + koszty sądowe za każdą niechcianą wiadomość do granicy 50 000 dolarów dla użytkownika i 500 000 dolarów dla ISP.

Jeżeli posiadamy pocztę e-mail od: Onet, Interia, WP, Gmail itp. itd. to SPAM może być wysyłany za pośrednictwem głównego serwisu, ponieważ zakładając przykładowo pocztę na Onecie, akceptujemy punkt regulaminu, który mówi o tym, że:

4. Niezależnie od zapisów ust. 3 powyżej Użytkownik stosownie do zaznaczonych opcji wyraża zgodę na przetwarzanie przez Onet.pl danych Użytkownika w celach marketingowych i wykorzystywanie konta Użytkownika do celów komercyjnych poprzez:
a. wysyłanie na adres poczty elektronicznej podany w formularzu zamówienia reklam i innych treści o charakterze informacji handlowej […]